Multipel Skleros

För dig som lever med MS

Biogen
Biogen




Om cookies

Den här webbplatsen har för avsikt att använda cookies för att förbättra webbplatsen och din upplevelse. Genom att fortsätta att surfa på webbplatsen godkänner och accepterar du vår användning av cookies. Om du behöver ytterligare information och/eller inte vill ha cookies placerade när du använder webbplatsen, besök vår integritetspolicy.

ALL-SWE-0489(1)


Få bukt med SÖTSUGET

Trots att vi vet att för mycket sötsaker inte är bra för hälsan har många av oss svårt att stå emot. Vad beror det på? För stort utbud, dålig karaktär eller ett sug starkt som ett beroende?

Sockerkonsumtionen har ökat i hela västvärlden, från en konsumtion på 0,4 kg per år och person under 1700-talet till dagens dryga 40 kg. I Sverige äter vi i snitt 17 kilo godis per år och person, en ökning med 150 procent sedan 60-talet. Den totala sockerkonsumtionen har dock inte ökat de senaste 50 åren, istället har andra sötningsmedel vunnit mark och konsumtionsmönstret har förändrats. Vi använder mindre socker hemma men äter större andel socker via industriproducerade livsmedel.

Varför tycker vi om sött?

Att tycka om sötsaker är en del av vår biologi. Vi föds programmerade att tycka om socker och t.o.m. bröstmjölken, den första näring vi möts av som nyfödda, är söt. Vi behöver energi för att hjärnan ska utvecklas och den söta smaken signalerar att maten är energirik. Hjärnan är dessutom det organ i kroppen som behöver mest energi. Socker triggar våra belöningssystem, frisätter opiater (kroppsegna morfinmolekyler) och ger smärtlindring.

Sug eller beroende

Utbudet av sötsaker är enormt och efterfrågan likaså, men vad beror det egentligen på? Vi vet ju alla att överdrivet sockerintag inte är bra för hälsan. Saknar vi biologiska spärrar mot hög sockerkonsumtion eller har vi bara dålig karaktär? Det hade ju varit så lätt att äta nyttigt, om det inte vore för det där suget efter något sött som tenderar att sätta in framåt eftermiddagen och kvällskvisten.

En fråga som ofta debatteras är om människor kan bli beroende av socker, likt droger. Beroendeproblematik kring mat är ett relativt nytt forskningsområde och det finns därmed många kunskapsluckor som behöver fyllas. Det är också ett område där flera olika forskningsdiscipliner möts, med delvis olika tolkning av de studier som finns. Kort kan sägas att sockerberoende har visats i djurmodeller, men det finns ännu inga vetenskapliga bevis på människa.

Oavsett om man kan bli sockerberoende eller inte så har nog många av oss då och då upplevt ett sockersug som känns svårt att bli av med om man inte får stilla det med något sött – helst något onyttigt dessutom, som godis, glass eller kakor. Det där gröna äpplet vi rekommenderas att äta istället känns just då inte som något förstahandsval.

Varför minska sockerintaget

Sockerarter innehåller energi, men inga näringsämnen som vitaminer eller fibrer. Äter och dricker man mycket sött är det svårt att få i sig de viktiga vitaminer och mineraler som kroppen behöver, utan att samtidigt få i sig mer kalorier än man gör av med.

Det är lätt att bli överviktig och det i sin tur kan öka risken för bland annat hjärt- och kärlsjukdom, diabetes typ 2 och cancer. Särskilt söta drycker kan öka risken för övervikt eftersom de ger många kalorier utan att mätta.

Hur mycket socker är lagom?

Nya riktlinjer från Världshälsoorganisationen, WHO, rekommenderar barn och vuxna att minska intaget av tillsatt socker till 10 % av det totala energiintaget. Man påpekar dessutom att en sänkning till 5 % (ca 25 gram) per dag skulle ge ytterligare hälsofördelar.

Hitta ditt eget sätt


Sockersug kan vara väldigt starkt. Vill du göra en förändring, känn efter vad som fungerar för just dig; att äta lite, helt avstå eller att trappa ner lite i taget? Äter du bra i övrigt är det inte farligt med en liten mängd socker, men välj det söta med omsorg och njut av det. Fundera på var, när och hur du stoppar i dig socker. Var är det enklast att skära ner?

Behöver du stöd kan du börja med att ta hjälp av ”Nyckelhålet”, det hittar du t.ex. på flingor, bröd och yoghurt med bara lite tillsatt socker. Väljer du mat med Nyckelhålet får du i dig mindre socker och salt, mer fullkorn och fibrer och nyttigare eller mindre mängd fett.

Och kom ihåg att även små förbättringar räknas!

 

Fakta:

Sötningsmedel

Det finns många olika sätt att söta mat – med sockerarter, sockeralkoholer eller andra naturliga och syntetiska ämnen som ger söt smak. Det råder dock delade meningar om sötningsmedlens för- och nackdelar. Men enligt Livsmedelsverket är alla sötningsmedel som är godkända i Sverige ofarliga. De har undersökts mycket noggrant i många olika studier på celler, djur och människa och har bedömts som helt säkra att använda som livsmedelstillsatser.


Text: Susanne Romberg


ALL-SWE-0542d(2)

 

Senast uppdaterad: 2017-10-23

Multipelskleros.nu

Här finns mängder med lättförståelig information om multipel skleros (MS). Texterna riktar sig till alla som nyligen fått diagnosen MS, som är anhöriga till en person med MS eller som är intresserade av att veta mer om denna kroniska sjukdom.

Lär mer om symtom, skov, förlopp och sjukdomsaktivitet. Vilka undersökningar och utredningar görs för att ställa diagnos? Hur är det att leva med MS i vardagen – att arbeta, träna och resa? Läs om olika behandlingar av MS.