Multipel Skleros

För dig som lever med MS

Biogen
Biogen




Om cookies

Den här webbplatsen har för avsikt att använda cookies för att förbättra webbplatsen och din upplevelse. Genom att fortsätta att surfa på webbplatsen godkänner och accepterar du vår användning av cookies. Om du behöver ytterligare information och/eller inte vill ha cookies placerade när du använder webbplatsen, besök vår integritetspolicy.

ALL-SWE-0489(1)


Dela på Facebook Skriv ut

Följ med på MS-yoga

 

Se filmen och testa det här korta MS-yogaprogrammet som leds av yogainstruktören Malin Schulz.
– Alla som andas kan yoga, säger Malin, och det enda som behövs för det här programmet är en stol.

Längd: 20.41

 

ALL-SWE-0670

 

 

För 15 år sedan fick Malin Schulz multipel skleros, MS. Det var också i samband med det hon upptäckte yogan som kom att bli en stor och viktig hörnsten för hennes välmående. Sedan 10 år har Malin jobbat som yogainstruktör och hon har skapat en MS-yoga. En yoga som ”alla som kan andas kan göra”, som Malin brukar säga. 

Navet i yogan är andetaget, det medvetna andetaget som leder uppmärksamheten inåt, mot dig själv. Andetaget är också en vägvisare för hur du mår, på riktigt. Ett sätt att stanna upp och möta dig själv.

 

Vinsterna med yoga vid MS

Det finns en rad fördelar med att yoga för alla människor och särskilt vid MS, menar Malin Schulz. Hennes erfarenhet är att yoga kan lindra hjärntrötthet (fatigue), ge bättre balans (både fysiskt och mentalt), lindra nervsmärta och att andetaget kan hjälpa till vid spasticitet.
– Det finns jättemånga områden där ett bättre andetag verkligen kan hjälpa oss att må bättre. Och mår vi bättre, mår också oftast vår sjukdomsbild bättre, för det hänger ihop, säger hon.

För Malin själv är vinsterna med yogan stora och många. Framförallt hjälper yogan henne mot hjärntröttheten, som är ett av Malins största funktionshinder, men också till större fokus, bättre humör, mindre stelhet och mindre smärta.

 

En film att följa

I den här filmen leder Malin Schulz dig genom ett sittande yogapass. Det tar en dryg kvart och det enda du behöver är en stol.

Har du har svårt att lyfta armarna, vrida på huvudet eller vad det nu än kan vara, kan du försöka jobba med tankens kraft genom att tänka sig in i rörelsen. Även om det sedan visar sig att det inte funkar ända ut i armen eller benet, kan tankens kraft ändå göra skillnad. 

Så ta fram en stol, sätt på filmen och testa MS-yoga.

 

Text: Louise Candert

 

ALL-SWE-0670a

 


Du kanske också vill läsa mer om:

 Med träning som vapen mot MS-trötthet

För Malin är trötthet det MS-symptom som påverkar hennes vardag allra mest. Att sluta på sitt skrivbordsjobb och börja arbeta med träning istället har ökat hennes livskvalitet betydligt.

Läs mer >>

 

 Yoga fusion – en yogaform för alla

– Kan man andas kan man yoga, säger Malin Schulz i sitt headset och ser ut över personerna som sitter uppradade på stolar i Skytteparken i Örebro.

Läs mer >>

Senast uppdaterad: 2018-02-22