Multipel Skleros

För dig som lever med MS

Biogen
Biogen




Om cookies

Den här webbplatsen har för avsikt att använda cookies för att förbättra webbplatsen och din upplevelse. Genom att fortsätta att surfa på webbplatsen godkänner och accepterar du vår användning av cookies. Om du behöver ytterligare information och/eller inte vill ha cookies placerade när du använder webbplatsen, besök vår integritetspolicy.

ALL-SWE-0489(1)


Träning och kost

Se till att du får tillräckligt med motion

Träning och motion betyder mycket för alla människors hälsa och välbefinnande, oavsett om man har MS eller ej. För dig som upplever att din rörlighet påverkas av MS, är träningen kanske ännu viktigare för att förbättra eller bibehålla din möjlighet att vara så aktiv som du vill i vardagen. Men du kan också behöva tänka på att spara dina krafter och undvika att trötta ut dig – det gäller att hitta en balans mellan aktivitet och vila som passar just dig.

Din läkare, sjuksköterska eller sjukgymnast kan hjälpa dig genom att rekommendera den träningsform och träningsmängd som är lämpligast just för dig och din situation.

Hitta en bra balans mellan aktivitet och vila

• Var uppmärksam på om din rörlighet förändras och känn efter hur mycket träning som är bra för dig och när du riskerar att träna för mycket.
• Om du börjar med en fysisk aktivitet men känner dig utmattad under påföljande dagar eller veckor, kan du behöva anpassa träningsmängden så att blir lagom för att göra dig pigg och full av energi.
• Prova med att göra några skonsamma stretchövningar varje morgon om du känner dig stel.
• Simning är bra eftersom den ger träning för hela kroppen, samtidigt som vattnet ger stöd och och underlättar om du känner dig tung i armar eller ben.

Yoga och MS

Yoga kan vara en bra träningsform för att lindra symtomen vid MS. Övningarna är skonsamma samtidigt som de främjar rörlighet och styrka. Kroppsövningar, andningsteknik och meditation kan också bidra med mental avslappning och en positiv sinnesstämning.

Det finns många olika yogaformer och du kan behöva prova flera olika innan du hittar den rätta för dig. Berätta för yogainstruktören att du har MS – så att han eller hon kan anpassa övningarna och hålla rummet svalt. Fördelen med en yogainstruktör kan vara att han eller hon kan säkerställa att du utför kroppsövningarna på korrekt sätt.

Tips för en hälsosam kost

• Ät varierat och använd bra råvaror
• Välj fisk och skaldjur ofta
• Undvik godis, snacks och kakor
• Drick måttligt med alkohol
• Drick tillräckligt med vatten

Du kan också tala med din läkare eller sjuksköterska om du funderar på att ta kosttillskott eller vill vara säker på att få alla viktiga näringsämnen. Vid behov kan du bli hänvisad till en dietist.

 

ALL-SWE-0491b

Senast uppdaterad: 2016-09-05

Multipelskleros.nu

Här finns mängder med lättförståelig information om multipel skleros (MS). Texterna riktar sig till alla som nyligen fått diagnosen MS, som är anhöriga till en person med MS eller som är intresserade av att veta mer om denna kroniska sjukdom.

Lär mer om symtom, skov, förlopp och sjukdomsaktivitet. Vilka undersökningar och utredningar görs för att ställa diagnos? Hur är det att leva med MS i vardagen – att arbeta, träna och resa? Läs om olika behandlingar av MS.