x

Hej,

Välkommen till multipelskleros.nu. Då du använder Internet Explorer 6 kan en del funktionalitet försvinna eller delar av hemsidan se konstig ut. Vi rekommenderar därför att du oppgraderar till en nyare webbläsare. Tack för att du besöker oss.

BiogenIdec Sweden

 

Hello,

Welcome to our site.
As you are using Internet Explorer 6 some functionality or formatting on our pages might not be shown correctly or available to You.
We strongly advise you upgrade to a newer browser, for accessing and viewing all of our site.
Again welcome - thank you for visting us.

Biogen Idec

Sol och D-vitamin kan skydda mot MS

Solljus kan ha en skyddande effekt mot MS enligt flera studier. Nu visar även forskning från Harvard i USA att kvinnor som tagit D-vitamin som kosttillskott har 40 procent mindre risk att utveckla sjukdomen.

 Flera studier visar att det finns en koppling mellan solljus och MS. I en studie som genomfördes i Kalifornien 2007 tittade man på sambandet mellan tidig exponering för solljus och sjukdomsutveckling. 79 identiska tvillingpar med samma genetiska risk för MS, men där bara en i tvillingparet hade utvecklat sjukdomen, deltog. Tvillingarna fick specificera vem i syskonparet som under barndomen ägnat mest tid åt nio olika aktiviteter som innebar exponering för solljus, till exempel strandlekar eller utomhussporter.

Immunförsvaret kan påverkas 
Studien visade att aktiviteter under barndomen som innebar solexponering minskade risken för att utveckla MS senare i livet. Det gick även att specificera risken kopplad till olika sysselsättningar. Beroende på vilken aktivitet det gällde kunde forskarna se en minskad risk på mellan 25-57 procent. Den i tvillingparet som hade tillbringat mest tid med att sola hade till exempel en nästan halverad risk att utveckla sjukdomen.
 
Orsaken till detta är forskarna inte helt säkra på. Men förklaringen tros ligga i att UV-strålarna ger en skyddande effekt, direkt eller indirekt. Direkt genom att påverka vårt immunförsvar på cellnivå eller indirekt genom att stödja produktionen av D-vitamin.
Kopplingen mellan solljus och sjukdomsutvecklingen kan vara en av förklaringarna till att MS är vanligare ju längre från ekvatorn man kommer.
– MS beror på flera olika faktorer och denna studie visar en tänkbar faktor som spelar roll vid uppkomsten av sjukdomen. Men den förklarar inte hur eller vilken betydelse den har, vilket gör att mycket forskning ännu återstår, förklarar Jan Hillert, professor vid Karolinska Universitetsjukhuset, Stockholm.

Huden bildar D-vitamin
D-vitamin hjälper kroppen att tillgodogöra sig viktiga ämnen som fosfor och kalcium och kan även motverka vissa sjukdomar. Kroppen får D-vitamin via födan eller kosttillskott men de bildas även när huden exponeras för solens UVB-strålar. Solljus har därför en tydlig koppling till D-vitamin. Och eftersom solljus även kan ha en skyddande effekt mot MS var sambandet mellan MS och D-vitamin intressant att studera.
 
Nu har forskare vid Harvard i USA som tittat på förekomsten av MS hos 190 000 amerikanska kvinnor kunnat visa att kvinnor som tagit D-vitamin som kosttillskott löper en mindre risk att utveckla sjukdomen. Hur det hänger ihop är ännu oklart och vad det betyder i praktiken är svårt att säga.
– Den effekt av solljus som man har sett är liten, och det är även den ärftliga risken för MS om man har MS i familjen. Därför ser jag knappast några skäl idag att råda någon att börja äta D-vitamin för att undvika MS, vi vet helt enkelt för lite. Men det är intressanta observationer och forskningen för att förstå mekanismerna bakom de här sambanden fortsätter, förklarar Jan Hillert.

Text: Karin Hellsvik


Senast uppdaterad 9.12.2009

Tipsa om denna sida Tipsa om denna sida

Följ oss på twitter!


Fakta D-vitamin:

Överdosering av D-vitamin kan leda till hälsomässiga problem.