Multipel Skleros

För dig som lever med MS

Biogen
Biogen




Om cookies

Den här webbplatsen har för avsikt att använda cookies för att förbättra webbplatsen och din upplevelse. Genom att fortsätta att surfa på webbplatsen godkänner och accepterar du vår användning av cookies. Om du behöver ytterligare information och/eller inte vill ha cookies placerade när du använder webbplatsen, besök vår integritetspolicy.

ALL-SWE-0489(1)


Fatigue – ett tröttsamt symtom vid MS


I likhet med flera andra sjukdomar är det vanligt att känna sig trött när man har MS. Om tröttheten är så påtaglig att den hindrar möjligheten att leva ett normalt aktivt liv kallas tillståndet fatigue och är ett vanligt symtom hos personer med MS. Det finns dock en del saker du kan göra för att påverka fatigue.

Fatigue är ett vanligt symtom vid multipel skleros och benämns ofta som MS-trötthet. Fatigue beskrivs ofta av personer med MS som en förlamande trötthet som inte går att sova bort. Den här MS-tröttheten kan yttra sig både fysiskt och psykiskt. Den kan till exempel temporärt påverka motoriken men kan också ge svårigheter att koncentrera sig eller kännas som allmän utmattning. Upplevelsen är individuell. För många påverkas vardagslivet av fatigue och det kan bli svårare att arbeta eller att studera.

Fakta: Den internationella definitionen av MS-relaterad fatigue utarbetades 1998: ” A subjective lack of physical and/or mental energy that is perceived by the individual or caregiver to interfere with usual and desired activities”. Alltså en subjektiv brist på fysisk och/eller mental energi som av patienten eller vårdgivaren upplevs hämma vanliga och önskade aktiviteter.

 

 

 

Utlösande faktorer

Trots att det gjorts mycket forskning om fatigue vid MS, kan man ännu inte helt förklara varför fatigue uppstår. Det man kan säga är att fatigue hänger i grunden samman med sjukdomsaktiviteten och dess skadliga påverkan på nervsystemet. Personer med hög sjukdomsaktivitet upplever oftare fatigue.

Några vanliga utlösande faktorer:

  • Fysisk ansträngning
    Vid fysisk ansträngning blockeras nervsignalen i nervtrådar som är skadade. Det medför att nervimpulsöverföringen blir långsammare.

  • Psykisk ansträngning
    Särskilt negativ stress, där man känner alltför höga krav och förväntningar från omgivningen, är en utlösande faktor.

  • Kroppstemperatur
    Även mindre höjningar av kroppstemperaturen kan utlösa fatigue eftersom skadade nervtrådar har sämre isoleringsförmåga och nervsignalen påverkas negativt vid temperaturhöjningar.

  • Sömnproblem
    Vid MS har man sett ett tydligt samband mellan fatigue och att man vaknar ofta under sömnen och sover oregelbundet.

  • Rökning
    Att röka stör nervsystemet och kan därför utlösa fatigue.

 

Medicinska åtgärder mot fatigue

Det är viktigt att med hjälp av neurolog och MS-teamet på kliniken klarlägga fatigue som den enskilde personen upplever. Man tittar på när symtomen uppkommer, hur länge de varar och eventuellt vad som utlöser dem. En undersökning med magnetkamera kan ge svar på nuvarande inflammationsaktivitet, och det kan bli aktuellt med byte till ett bromsläkemedel med bättre effekt på sjukdomsaktiviteten.
MS-teamet kan även hjälpa dig med strategier och åtgärder för att få krafterna att räcka till i vardagen.
 

Det här kan du göra själv

För att minska risken för fatigue är det viktigt att få en bra balans mellan aktivitet och vila i vardagslivet. Denna balans är helt individuell.

Det här kan du göra själv:

Lyssna på kroppen
Ett bra sätt att få krafterna att räcka till är att lära känna hur mycket fysisk och psykisk ansträngning kroppen tål. Att föra dagbok över symtom och utlösande faktorer vid fatigue kan vara ett bra sätt.

Spara på energi
Försök planera så att flera fysiskt eller psykiskt ansträngande aktiviteter inte kommer direkt efter varandra. Ofta har man mer krafter på förmiddagen. 

Ha goda sömnvanor
Sömnen är livsviktig. Under sömnen stänger hjärnan av alla vanliga tankeprocesser och låter hjärnan att återhämta sig, vilket sker främst under djupsömnen. Hjärnan arbetar då långsammare och tillverkningen av stresshormon går på sparlåga.

Träna
Fysisk träning ger bättre kapacitet att stå emot symtom vid fatigue. Tränings-programmet ska aktivera många muskelgrupper och läggas upp i intervaller.

Vila
Personer med MS behöver ofta vila av både fysiska och psykiska orsaker. Att ligga en stund i ett svalt rum och lyssna på avkopplande musik ger bra effekt för många.

Kyla
Att ha det svalt hemma är bra för att minska risken för fatigue. Att duscha kallt i samband med träning ger också bättre återhämtning. Kyla i samband med vila ger snabbare och bättre effekt av vilan.

 

 

ALL-SWE-0538e

Senast uppdaterad: 2017-03-29

Multipelskleros.nu

Här finns mängder med lättförståelig information om multipel skleros (MS). Texterna riktar sig till alla som nyligen fått diagnosen MS, som är anhöriga till en person med MS eller som är intresserade av att veta mer om denna kroniska sjukdom.

Lär mer om symtom, skov, förlopp och sjukdomsaktivitet. Vilka undersökningar och utredningar görs för att ställa diagnos? Hur är det att leva med MS i vardagen – att arbeta, träna och resa? Läs om olika behandlingar av MS.