Dietistens tips - så äter du rätt när du har MS

Det finns ett stort intresse för kost bland MS-sjuka. Någon specialkost rekommenderas inte till personer med MS, men det är ändå viktigt att tänka igenom vad du äter.

–Egentligen vet de flesta hur man ska äta. Det är ingen nyhet att kroppen mår bra av grönsaker och mindre bra av socker. Utmaningen är att hitta sitt sätt att lyckas åstadkomma och behålla hälsosamma matvanor, ?säger dietisten Johanna Malmquist.

Hon har själv MS sedan 2008. Sedan 2010 arbetar Johanna som dietist, bland annat med personer med olika neurologiska sjukdomar. Nu planerar hon att starta egen verksamhet.

–Jag har varit intresserad av kost sedan tonåren. Och det är väldigt kul att hjälpa och motivera andra att må bättre med hjälp av enkla kostförändringar, säger hon.

Johanna har mött många med MS i sitt arbete och intresset för kostråd är stort. De flesta hon träffar vill påverka sin sjukdom och hur de mår genom bra kost och ha bra matvanor. Andra vill gå ned i vikt eftersom en begränsad fysisk aktivitet kopplat till sjukdomen lett till övervikt.

–Den vanligaste frågan jag får är om man bör äta på något särskilt sätt om man har MS. Svaret på den frågan är nej.  

 Vad ska man äta då?

–Det allra bästa är att följa de generella kostrekommendationerna. Det innebär att man ska äta mycket frukt och grönsaker, fullkornsprodukter, vegetabiliska oljor, fet fisk och lite mindre kött och charkuteriprodukter.  
Det enda MS-specifika som Johanna själv är noga med i sin kost är att se till så att hon får i sig tillräckligt mycket vitamin D som tycks ha en viktig roll vid MS.

–Vet man att man inte får i sig tillräckligt med D-vitamin kan det inte skada få tillskott i rekommenderad daglig dos.

Johanna är själv vegetarian sedan barnsben och har inte förändrat sin kost sedan hon fick sin MS-diagnos.

–Det löser jag genom att äta berikade mejeriprodukter samt vitamintillskott från Apoteket. ?

 

Är matvanorna för en person som har MS viktigare än för andra?

–Ja det tycker jag. Man är minst lika utsatt som alla andra för att drabbas av livsstilsrelaterade sjukdomar. Det finns de som får fler jobbiga sjukdomar på grund av dålig kosthållning och för lite motion, och det vill man ju i allra möjligaste mån försöka undvika när man har MS.

 

Vad är din filosofi när det gäller kosten?

–Jag lever efter filosofin att man kan äta allt så länge man äter det i lagom mängd och inte varje dag. För min del är det viktigast att jag äter regelbundet. Jag äter frukost, lunch, middag och ett par mellanmål varje dag. Jag försöker äta varierat och näringsrikt, men utan restriktioner, säger hon.

 

 

Hur ser du på kosten när man tränar?

Om man styrketränar hårt i syfte att bygga mycket muskler, eller om man håller på med exempelvis långdistanslöpning, så kan det vara värt att fokusera lite extra på maten. Om man däremot tränar på motionsnivå tycker jag inte att man behöver tänka på något speciellt förutom att det är bra att äta ett proteinrikt mellanmål strax efter träning.

 

 

Johannas fem kosttips

  • Kvarg - perfekt proteinrikt mellanmål! Finns i massa goda smaker och även som sockerfritt alternativ. 
  • Byt ut smör till margarin och olja för en förbättrad fettkvalitet i kosten. 
  • Frukt och grönt till alla måltider, även om det så bara är en paprikaring på smörgåsen! 
  • Välj fullkornsprodukter i så stor utsträckning som möjligt - innehåller mycket kostfiber samt mer mineraler och vitaminer, som man inte får i sig genom att äta produkter gjorda på t.ex. vetemjöl. 
  • Ät fisk 2-3 gånger i veckan, variera mellan feta och magra sorter och välj miljömärkt - bra fettsyror och mycket D-vitamin!  

 

Text: Fredrik Larsson

 

Biogen-42670 mars 2020
Senast uppdaterad: 2020-12-21

 

Läs mer

Följ med på MS-yoga

Se filmen och testa det här korta MS-yogaprogrammet som leds av yogainstruktören Malin Schulz.

Läs mer
Resa med MS

Att resa med MS utgör inget hinder – men kräver kanske lite mer planering. Här har vi samlat tips, råd och inspiration.

Läs mer
Du och din partner

Kanske hade du din partner med dig redan när du fick diagnosen. I den stunden behövde han eller hon inta en stödjande roll och kanske ta till sig fakta kring sjukdomen du fick av din läkare, men som du inte var mottaglig för just då.

Läs mer
Din omgivning

Din möjlighet att förändra saker i livssituationen går hand i hand med den egna och omgivningens förståelse. Det krävs mod och styrka att berätta för andra om din situation.

Läs mer
MS och ditt jobb

Många är mitt i livet med arbete och familj när de får sin MS-diagnos. Det kan vara svårt att veta hur man ska hantera sin arbetssituation. 

Läs mer
Var delaktig i din vård

Som du kanske känner till har du rätt till en god vård av din MS, du har rätt att vara delaktig i vården och att tillsammans med vårdpersonalen planera din vård.

Läs mer
Så förstår du läkemedelsspråket

I bipacksedeln och på FASS.se kan du läsa om hur ditt/dina läkemedel fungerar. Där kanske du stöter på några nya ord. I ordlistan nedan finner du förklaringar till några av de ord som ofta används tillsammans med läkemedelsanvändning.

Läs mer
Kognitiva problem vid MS - träning, tid och lugn miljö ger resultat

Kognitiva symtom förekommer hos cirka hälften av alla personer med MS. De påverkar såväl arbetslivet som sociala situationer. Kognitiv träning, mer tid till uppgiften och färre...

Läs mer
Hantera stressen

För många med MS förvärras symtom som muskelspasmer, smärta och hjärntrötthet vid stress. Men det finns verktyg som kan minska kroppens stressreaktioner.

Läs mer
Raw food - gott, hälsosamt & näringsrikt

Sugen på något nytt? Byt ut din frukost mot raw food och få en bra start på
dagen.

Läs mer
Bemästra din fatigue: Känn efter, planera och prioritera!

Det går att påverka besvären av fatigue, MS-tröttheten som många upplever som det mest funktionshindrande symtomet vid MS.

Läs mer
Träna hemma

En starkare kropp klarar bättre av vardagens utmaningar, men ibland är det svårt att hitta tid och motivation att ge sig iväg till gymmet.

Läs mer
Tillbaka till en bättre vardag

Vindarna blir kyligare och kvällarna mörkare. Den förestående hösten och den stundande vardagen gör sig påmind.

Läs mer