Vardag med MS


Det är viktigt att du lär dig acceptera att du fungerar på ett visst sätt. Var snäll mot dig själv och ställ rimliga krav. Försök Inte envist fortsätta göra allt det du brukade klara av utan ta hänsyn till dina begränsningar. Det tår att försöka dra ner på tempot, både på jobbet och hemma. Dela upp sysslorna och ta hjälp av andra, så att du och din eventuella partner och familj får ett bra liv tillsammans.

Bejaka ditt friska jag

Även om MS är en viktig del av ditt liv, är det Inte det enda i livet som räknas. Varken för dig eller för din partner. Poängtera detta för dig själv gång på gång genom att tala om annat, och fortsätt att göra saker som du alltid tyckt om att göra även om det kräver lite ansträngning. Tillåt inte att MS styr och ställer i ditt livv. Försök att hitta på rotiga saker, själv och tillsammans med andra, under perioder du mår bra.

 

Stressa ner och umgås mer

För mycket stress påverkar både kropp och själ. Negativstress kan göra att du undviker umgänge med andra och att du får mindre kontakt med familj och vänner, vilket i sin tur leder till ännu mindre aktivitet och så vidare. Fysiska problem, som huvudvärk, styv nacke och högre puls, kan då komma smygande. Om du gör något åt din stress undviker du problem. Tala med din läkare eller MS-sjuksköterska om du besväras svårt av stress, Ibland behövs hjälp och stöd för att komma ur en ond spiral.

Fortsätt gärna vara aktiv

Träning för en person med MS är viktigt men det kan vara svårt att komma igång. Vilka är då de största utmaningarna för en MS-patient som inte tränar idag, men som vill börja? Undersökningar, där man har frågat MS-patlenter, säger att de största hindren för att börja träna är trötthet, graden av handikapp och att man Inte har tid. Läs hela artikeln med Ulrik Dalgas, idrottsfysiolog som berättar att träning är extra viktig vid MS.

Utnyttja din rätt till stöd och hjälpmedel

Du har rätt till vissa stöd och hjälpmedel när du har MS. Det kan till exempel gälla stöd för att anpassa vardagen efter dina besvär, eller hjälp med transporter (färdtjänst). Kommunen ansvarar för anpassningar när det gäller saker som rör din bostad, och i vissa fall kan också din fastighetsägare bidra med stöd.
För mer Information om vilka rättigheter du har kontakta Länsarbetsnämnden, kommunen och/eller Försäkringskassan. Tala också med den kontaktperson du fått på ditt sjukhus.

 

Biogen-42670 oktober 2021 
Senast uppdaterad: 2021-10-11

 

Läs mer

Följ med på MS-yoga

Se filmen och testa det här korta MS-yogaprogrammet som leds av yogainstruktören Malin Schulz.

Läs mer
Resa med MS

Att resa med MS utgör inget hinder – men kräver kanske lite mer planering. Här har vi samlat tips, råd och inspiration.

Läs mer
Du och din partner

Kanske hade du din partner med dig redan när du fick diagnosen. I den stunden behövde han eller hon inta en stödjande roll och kanske ta till sig fakta kring sjukdomen du fick av din läkare, men som du inte var mottaglig för just då.

Läs mer
Din omgivning

Din möjlighet att förändra saker i livssituationen går hand i hand med den egna och omgivningens förståelse. Det krävs mod och styrka att berätta för andra om din situation.

Läs mer
MS och ditt jobb

Många är mitt i livet med arbete och familj när de får sin MS-diagnos. Det kan vara svårt att veta hur man ska hantera sin arbetssituation. 

Läs mer
Dietistens tips - så äter du rätt när du har MS

Det finns ett stort intresse för kost bland MS-sjuka. Någon specialkost rekommenderas inte till personer med MS, men det är ändå viktigt att tänka igenom vad du äter.

Läs mer
Så förstår du läkemedelsspråket

I bipacksedeln och på FASS.se kan du läsa om hur ditt/dina läkemedel fungerar. Där kanske du stöter på några nya ord. I ordlistan nedan finner du förklaringar till några av de ord som ofta används tillsammans med läkemedelsanvändning.

Läs mer
Kognitiva problem vid MS - träning, tid och lugn miljö ger resultat

Kognitiva symtom förekommer hos cirka hälften av alla personer med MS. De påverkar såväl arbetslivet som sociala situationer. Kognitiv träning, mer tid till uppgiften och färre...

Läs mer
Raw food - gott, hälsosamt & näringsrikt

Sugen på något nytt? Byt ut din frukost mot raw food och få en bra start på
dagen.

Läs mer
Bemästra din fatigue: Känn efter, planera och prioritera!

Det går att påverka besvären av fatigue, MS-tröttheten som många upplever som det mest funktionshindrande symtomet vid MS.

Läs mer
Tillbaka till en bättre vardag

Vindarna blir kyligare och kvällarna mörkare. Den förestående hösten och den stundande vardagen gör sig påmind.

Läs mer
Sofias bästa träningstips

Sofia Norgren fick sin MS-diagnos 2014. Idag sju år senare springer hon Marathon och vill inspirera andra med MS att träna i någon form. Här ger hon sina bästa träningstips för dig som har MS.

Läs mer
Var delaktig i din vård

Som du kanske känner till har du rätt till en god vård av din MS, du har rätt att vara delaktig i vården och att tillsammans med vårdpersonalen planera din vård.

Läs mer
Hantera stressen

För många med MS förvärras symtom som muskelspasmer, smärta och hjärntrötthet vid stress. Men det finns verktyg som kan minska kroppens stressreaktioner.

Läs mer
Träna hemma

En starkare kropp klarar bättre av vardagens utmaningar, men ibland är det svårt att hitta tid och motivation att ge sig iväg till gymmet.

Läs mer