Din omgivning

Din möjlighet att förändra saker i livssituationen går hand i hand med den egna och omgivningens förståelse. Det krävs mod och styrka att berätta för andra om din situation. Kanske kommer du också att behöva ”utbilda” din familj och dina vänner om MS och hur sjukdomen påverkar dig. Kunskapen gör det lättare för omgivningen att förstå, acceptera och ge dig stöd. Många med MS upplever också att de mår bra av att tala med andra.

 

Ta dina känslor på allvar

Du kanske börjar tänka att du ska behålla känslor som får dig ”att verka svag” för dig själv, vilket gör att du medvetet agerar modigare än vad du är. Då är det svårt för omgivningen att förstå hur du egentligen mår. De får intrycket att du klarar dig på egen hand, fast det i själva verket kanske inte alltid är så. Du kan komma att behöva mer eller mindre hjälp från andra med att lösa problem du ställs inför, oavsett hur stark du är. Försök undvika överdrivet mod.

Ta dina känslor på allvar. Du menar så väl, men...  Efter en tid, när du vet mer om vad MS innebär för dig, kan det vara möjligt att du känner mer kontroll över situationen. Då är det dags att göra klart för dem runt omkring dig att de inte ska tycka synd om dig. Det finns mycket du fortfarande klarar av. Ta upp saker till diskussion, du ska inte låta andra bestämma över dig även om de menar väl. Att prata om det här kan hjälpa nära och kära att anpassa sig till de behov du faktiskt har.

I takt med att forskningen de senaste åren har ökat kunskapen om MS har inställningen till sjukdomen förändrats. Men det kan fortfarande hända att du möter personer som har en ”gammaldags” inställning om vad MS är och hur sjukdomen utvecklar sig.

 

Lova inte för mycket

Ibland kan du behöva ändra planer du gjort med andra för att din sjukdom gör sig påmind. Tänk på det när du planerar, och försök att ha en alternativ plan om du inte mår så bra. Det bästa är om du inte planerar alltför långsiktigt, så undviker du besvikelser.

 

Be om hjälp

Ibland kan det kännas svårt att be om hjälp från familj och vänner. En anledning kan vara att du inte vill erkänna för dig själv att det behövs, en annan att du inte vill besvära folk med dina problem. Men om du kan tala med någon om problemen känns de ofta mindre. Om du vill kan du kontakta din lokala MS-organisation, som ofta kan sätta dig i kontakt med en kurator. Du kan även fråga din läkare eller MS-sjuksköterska.

 

Biogen-42670 oktober 2021 
Senast uppdaterad: 2021-10-11

 

Läs mer

Följ med på MS-yoga

Se filmen och testa det här korta MS-yogaprogrammet som leds av yogainstruktören Malin Schulz.

Läs mer
Resa med MS

Att resa med MS utgör inget hinder – men kräver kanske lite mer planering. Här har vi samlat tips, råd och inspiration.

Läs mer
Du och din partner

Kanske hade du din partner med dig redan när du fick diagnosen. I den stunden behövde han eller hon inta en stödjande roll och kanske ta till sig fakta kring sjukdomen du fick av din läkare, men som du inte var mottaglig för just då.

Läs mer
MS och ditt jobb

Många är mitt i livet med arbete och familj när de får sin MS-diagnos. Det kan vara svårt att veta hur man ska hantera sin arbetssituation. 

Läs mer
Var delaktig i din vård

Som du kanske känner till har du rätt till en god vård av din MS, du har rätt att vara delaktig i vården och att tillsammans med vårdpersonalen planera din vård.

Läs mer
Dietistens tips - så äter du rätt när du har MS

Det finns ett stort intresse för kost bland MS-sjuka. Någon specialkost rekommenderas inte till personer med MS, men det är ändå viktigt att tänka igenom vad du äter.

Läs mer
Så förstår du läkemedelsspråket

I bipacksedeln och på FASS.se kan du läsa om hur ditt/dina läkemedel fungerar. Där kanske du stöter på några nya ord. I ordlistan nedan finner du förklaringar till några av de ord som ofta används tillsammans med läkemedelsanvändning.

Läs mer
Kognitiva problem vid MS - träning, tid och lugn miljö ger resultat

Kognitiva symtom förekommer hos cirka hälften av alla personer med MS. De påverkar såväl arbetslivet som sociala situationer. Kognitiv träning, mer tid till uppgiften och färre...

Läs mer
Hantera stressen

För många med MS förvärras symtom som muskelspasmer, smärta och hjärntrötthet vid stress. Men det finns verktyg som kan minska kroppens stressreaktioner.

Läs mer
Raw food - gott, hälsosamt & näringsrikt

Sugen på något nytt? Byt ut din frukost mot raw food och få en bra start på
dagen.

Läs mer
Bemästra din fatigue: Känn efter, planera och prioritera!

Det går att påverka besvären av fatigue, MS-tröttheten som många upplever som det mest funktionshindrande symtomet vid MS.

Läs mer
Träna hemma

En starkare kropp klarar bättre av vardagens utmaningar, men ibland är det svårt att hitta tid och motivation att ge sig iväg till gymmet.

Läs mer
Tillbaka till en bättre vardag

Vindarna blir kyligare och kvällarna mörkare. Den förestående hösten och den stundande vardagen gör sig påmind.

Läs mer
Sofias bästa träningstips

Sofia Norgren fick sin MS-diagnos 2014. Idag sju år senare springer hon Marathon och vill inspirera andra med MS att träna i någon form. Här ger hon sina bästa träningstips för dig som har MS.

Läs mer