Du och din partner


Kanske hade du din partner med dig redan när du fick diagnosen. I den stunden behövde han eller hon inta en stödjande roll och kanske ta till sig fakta kring sjukdomen du fick av din läkare, men som du inte var mottaglig för just då.

När någon vi älskar drabbas av en sjukdom vill och förväntas vi vara starka. Men din partner kan komma att gå igenom en process som omfattar både chock, rädsla, ilska och andra starka känslor för att förlika sig med nyheten. Han eller hon kan känna sig hjälplös inför en oförutsägbar sjukdom som gör framtiden oviss. Sådana känslor kan naturligtvis orsaka slitningar, men det är inte självklart att ni kommer att få problem. Om ni vågar tala om för varandra hur ni känner minskar osäkerheten och ensamheten av att bära på känslorna själv. Det kan till och med vara möjligt att MS för er närmare varandra, och hjälper er uppskatta det dagliga livet ännu mer.

 

Nya roller

Din MS kan komma att förändra det sätt på vilket ni brukar dela upp olika uppgifter hemma. Din partner måste eventuellt ta över saker du är van att göra, vilket skapar en ny balans. Det kan ta tid att vänja sig vid det. Om det blir en belastning, eller om du känner dig alltför beroende av din partner är det dags att be om professionell hjälp (till exempel hemtjänst eller distriktssköterska). Tänk på att din partner måste få vara partner, inte vårdare.

Prata öppet med varandra om problem. Att försöka lösa problem tillsammans kan föra människor närmare varandra. Det är bra för bägge parter att lyssna på varandras önskningar och behov. Att kommunicera ärligt och öppet, och ge uttryck för sina känslor och kärleken, gör att de flesta hittar en balans i sina förhållanden. Vissa saker kan vara extra viktiga att tala ut om:

  1. Det kan hända att du känner att din partner inte tar dig på allvar längre. Han eller hon försöker skydda dina känslor och trippar på tå runt vissa "känsliga" ämnen. Undvik irritation som detta kan skapa genom att inte hålla tillbaka.
  2. Din partner kan fortfarande uppskatta att göra saker som du kanske inte gör längre, vilket kan ge honom eller henne skuldkänslor. Du känner kanske skuld för att du är "en belastning". Försök istället att hitta en balans mellan olika aktiviteter, där det ena inte utesluter det andra.
  3. "Förbjudna tankar" kan komma i olika faser. Tankar som "Jag önskar att jag aldrig träffat dig" eller "Jag vill skiljas, då är jag åtminstone fri" kan drabba alla som berörs av en sådan här situation. Men de försvinner oftast i takt med att ni hittar en ny balans i förhållandet.

 

Om problemen inte går att lösa...

Med eller utan MS kan vi få problem i våra relationer, och ibland går de inte att lösa på egen hand. Då kan det vara bra att söka professionell hjälp hos till exempel en kurator eller psykolog. Ibland kan det kännas svårt att ta emot detta stöd, men tänk på att dessa personer finns där för att hjälpa er att förbättra kommunikationen. De kan sätta fingret på problemet ni har, och hjälpa er ur den onda spiralen. Utnyttja den möjligheten.

 

Biogen-42670 oktober 2021 
Senast uppdaterad: 2021-10-11

 

Läs mer

Följ med på MS-yoga

Se filmen och testa det här korta MS-yogaprogrammet som leds av yogainstruktören Malin Schulz.

Läs mer
Resa med MS

Att resa med MS utgör inget hinder – men kräver kanske lite mer planering. Här har vi samlat tips, råd och inspiration.

Läs mer
Din omgivning

Din möjlighet att förändra saker i livssituationen går hand i hand med den egna och omgivningens förståelse. Det krävs mod och styrka att berätta för andra om din situation.

Läs mer
MS och ditt jobb

Många är mitt i livet med arbete och familj när de får sin MS-diagnos. Det kan vara svårt att veta hur man ska hantera sin arbetssituation. 

Läs mer
Var delaktig i din vård

Som du kanske känner till har du rätt till en god vård av din MS, du har rätt att vara delaktig i vården och att tillsammans med vårdpersonalen planera din vård.

Läs mer
Dietistens tips - så äter du rätt när du har MS

Det finns ett stort intresse för kost bland MS-sjuka. Någon specialkost rekommenderas inte till personer med MS, men det är ändå viktigt att tänka igenom vad du äter.

Läs mer
Så förstår du läkemedelsspråket

I bipacksedeln och på FASS.se kan du läsa om hur ditt/dina läkemedel fungerar. Där kanske du stöter på några nya ord. I ordlistan nedan finner du förklaringar till några av de ord som ofta används tillsammans med läkemedelsanvändning.

Läs mer
Kognitiva problem vid MS - träning, tid och lugn miljö ger resultat

Kognitiva symtom förekommer hos cirka hälften av alla personer med MS. De påverkar såväl arbetslivet som sociala situationer. Kognitiv träning, mer tid till uppgiften och färre...

Läs mer
Hantera stressen

För många med MS förvärras symtom som muskelspasmer, smärta och hjärntrötthet vid stress. Men det finns verktyg som kan minska kroppens stressreaktioner.

Läs mer
Raw food - gott, hälsosamt & näringsrikt

Sugen på något nytt? Byt ut din frukost mot raw food och få en bra start på
dagen.

Läs mer
Bemästra din fatigue: Känn efter, planera och prioritera!

Det går att påverka besvären av fatigue, MS-tröttheten som många upplever som det mest funktionshindrande symtomet vid MS.

Läs mer
Träna hemma

En starkare kropp klarar bättre av vardagens utmaningar, men ibland är det svårt att hitta tid och motivation att ge sig iväg till gymmet.

Läs mer
Tillbaka till en bättre vardag

Vindarna blir kyligare och kvällarna mörkare. Den förestående hösten och den stundande vardagen gör sig påmind.

Läs mer
Sofias bästa träningstips

Sofia Norgren fick sin MS-diagnos 2014. Idag sju år senare springer hon Marathon och vill inspirera andra med MS att träna i någon form. Här ger hon sina bästa träningstips för dig som har MS.

Läs mer