Träning och kost

Se till att du får tillräckligt med motion

Träning och motion betyder mycket för alla människors hälsa och välbefinnande, oavsett om man har MS eller ej. För dig som upplever att din rörlighet påverkas av MS, är träningen kanske ännu viktigare för att förbättra eller bibehålla din möjlighet att vara så aktiv som du vill i vardagen. Men du kan också behöva tänka på att spara dina krafter och undvika att trötta ut dig – det gäller att hitta en balans mellan aktivitet och vila som passar just dig.

Din läkare, sjuksköterska eller sjukgymnast kan hjälpa dig genom att rekommendera den träningsform och träningsmängd som är lämpligast just för dig och din situation.

 

Hitta en bra balans mellan aktivitet och vila

• Var uppmärksam på om din rörlighet förändras och känn efter hur mycket träning som är bra för dig och när du riskerar att träna för mycket.
• Om du börjar med en fysisk aktivitet men känner dig utmattad under påföljande dagar eller veckor, kan du behöva anpassa träningsmängden så att blir lagom för att göra dig pigg och full av energi.
• Prova med att göra några skonsamma stretchövningar varje morgon om du känner dig stel.
• Simning är bra eftersom den ger träning för hela kroppen, samtidigt som vattnet ger stöd och och underlättar om du känner dig tung i armar eller ben.

 

Yoga och MS

Yoga kan vara en bra träningsform för att lindra symtomen vid MS. Övningarna är skonsamma samtidigt som de främjar rörlighet och styrka. Kroppsövningar, andningsteknik och meditation kan också bidra med mental avslappning och en positiv sinnesstämning.

Det finns många olika yogaformer och du kan behöva prova flera olika innan du hittar den rätta för dig. Berätta för yogainstruktören att du har MS – så att han eller hon kan anpassa övningarna och hålla rummet svalt. Fördelen med en yogainstruktör kan vara att han eller hon kan säkerställa att du utför kroppsövningarna på korrekt sätt.

 

Tips för en hälsosam kost

• Ät varierat och använd bra råvaror
• Välj fisk och skaldjur ofta
• Undvik godis, snacks och kakor
• Drick måttligt med alkohol
• Drick tillräckligt med vatten

Du kan också tala med din läkare eller sjuksköterska om du funderar på att ta kosttillskott eller vill vara säker på att få alla viktiga näringsämnen. Vid behov kan du bli hänvisad till en dietist.

 

Biogen-26868 september 2019
Senast uppdaterad: 2020-12-21

Läs mer

Berätta om dina problem

Diskutera med din läkare, MS-sjuksköterska eller sjukgymnast om du upplever problem som begränsar dig i vardagen. 

Läs mer
Hur mäter man rörlighet?

Inom sjukvården använder man ofta ett test som kallas MSWS-12 (Multiple Sclerosis Walking Scale). 

Läs mer
MS i arbetslivet

En del personer med MS kommer att kunna fortsätta att arbeta precis som vanligt, medan andra kan behöva förändra eller anpassa sin arbetssituation för att kunna fortsätta att jobba.

Läs mer
På resande fot

Använd gånghjälpmedel vid behov för att spara din energi till sådant som betyder mycket för dig, till exempel restaurangbesök eller shopping.

Läs mer